DE LA VILLE DE PARIS.
425
[i57i]
et qu'il feust rapporté que jusques à cinq heures du matin tout estoit en paix et patience, arriva lors le Chevallier du Guet avec quelques ungs des siens, accompaigné de deux cappitaines des compaignées de la Ville, qui avoient quelque peu de reste de leurs gens, s'en estant le surplus allé en leurs mai­sons, après l'execution faicte de ladicte Pyramide, d'aultant qu'ilz y avoient esté depuis neuf heures du seoir jusques à ladicte heure de cinq heures du matin, aussy qu'ilz n'avoient rien veu qui se bou-geast.
Fut advisé lors que, s'aulcun trouble advenoit, qu'il ne pourroit commancer si tost, suyvant les rapportz qui en feurent faictz par ceulx qui estoient allez et venuz par la Ville, mais qu'il estoict besoing dès huict heures au matin s'assembler, et là où aulcune esmotion adviendroict, que Dieu ne voulzist, que chacun archer et arbalestrier ou harquebouzier ne s'arresteroit autrement que à suyvre son cappi­taine, mais que chascun auroit son rendez vous; assavoir tous ceulx de la Cité et Université se ren-deroient en la rue de la Huchette, à l'enseigne de l'Ange, au logis du cappitaine des archers; ceulx du costé de la Grefve, porte Baudoyer, rue Sainct Anthoine et porte du Temple se renderoient à la rue Sainct Anthoine, à l'enseigne de l'Ours, ou à l'Hostel de la Ville; et ceulx du costé des Halles, rue Sainct Denis et Escolle Sainct Germain, se ren­deroient en l'hostel de Bourgongne, là où pour ce faire l'ung des maistres dudict hostel debvoict bailler la clef; affin que, ung chacun estant à son rendez vous, s'en vinssent trouver lesdictz sieurs Prevost et Eschevins en l'Hostel de la Ville, ou bien iroyent là où il leur seroict mandé.
Et environ de six à sept heures du matin, ayant esté faicte la retraicte, telle que dict est, estans lesd, sieurs Prevost et Eschevins advertiz, arriva aû-
dict Hostel de Ville Monsieur Leclerc, l'un desdiclz Eschevins, avec le Receveur de lad. Ville, qui tout aussy tost donnerent ordre pour faire preparer les canonniers et ce qui peurent pour faire conserver ledict Hostel de Ville'1). Auquel on rapporta que le peuple s'en alloit assiéger ledict seigneur Prevost en sa maison, auquel ilz envoyèrent une nacelle par son huis de derriere et luy mandèrent si luy plai-soict se saulver par l'eaue. Ce que led. sieur Prevost ne voullut accepter. Ains fut trouvé en sa maison compaignie de quelques uns de ses amis qui sor­tirent tout aussi tost en la rue avec le Chevallier du Guet, accompaigné de quinze ou seize hommes au plus, tant de gens du Guet que des domesticques du­dict sieur Prevost, qui prindrent le chemyn par sur le Pont au Change, tirant vers Chastellet, et allerent en la rue Sainct Denis, là où tout aussy tost y os-tans, feurent advertiz que le peuple s'en alloit devers l'Hostel de la Ville, pour prandre les armes et user de quelque violance.
Et tout aussy tost tournèrent lesdictz sieurs Pre­vost des Marchans et Chevallier du Guet audict Hostel de Ville avec leur compaignye'2), qui se ren-forçoyt'31 d'heure à aultre, estans les bourgeois plus resoluz de veoir leurs chefz portans les armes pour pourveoir à la sédition. Et estans à ladicte place de la Grefve, arrivèrent quelques soldatz que ledict seigneur Chevallier avoyt relenuz le jour precedent, ausquelz furent baillez des armes du magazin de la Ville, qui feurent enregistrées. Et de tout fut faict une bonne petite trouppe, laquelle estant assemblée, partirent lors lesdictz seigneurs Prevost et Chevallier du Guet pour tirer vers le Pont Nostre Dame.
Et sur leur parlement trouverent Messieurs de Masperrault'4', Conseiller et Maistre des Requestes ordinaire du Roy, et de Fortia &\ Conseiller en la court de Parlement, qui foyrent entendre ausdictz
-° Voir ci-dessus la note relative aux canonniers et aux arquebuses à croc destinées à la défense de l'Hotel de Ville et du Petit Châ­telet (p. 4og).
<-> Us y dînèrent ce jour-là en compagnie du Prévôt de Paris, du Chevalier du guet et de leurs gens, «comme auparavant avoit «testé faict». Voir une ordonnance de payement à Jean Boullet, maître rôtisseur à Paris, de t5 livres tournois pour la viande fournie à cette occasion. La note du rôtisseur est annexée â ce mandement; elle énumère deux connins, quatre chapons, trois perdrix, deux bécasses, quatre ramiers, quatre pluviers, quatre sarcelles, un agneau, un gigot de mouton, etc (4 janvier 1572, Archives, nat,, H 2o65!.)
-3' Var. "renforcèrent» (A).
-4' Pierre de Masparault, chevalier, seigneur de Chenevières-sur-Marne, fils de Pierre, conseiller au Parlement de Paris, et de Catherine Rebours. Il avait été reçu lui-même conseiller en cette cour et commissaire aux Requêtes du Palais, le a3 janvier 1568, et pourvu de la charge de maitre des Requêtes au lieu de Pierre de Saint-Martin, par lettres du 26 septembre 1569. (Blanchard, Généalogie des maistres des requestes, in-fol., p. 3 08.)
-6' Bernard de Fortia, d'abord conseiller au Parlement de Bretagne, fut reçu au Parlement de Paris le 3 juin 1563. ll mourut ie 17 décembre 1573 et fut enterré aux Saints-Innocents. (Blanchard, Catalogue de tous let conteillers du Parlement de Paris, in-fol., P-79-)
vi.                                                                                                                                                                54
lUPBIMEfltt HATIO-ULU.